De resultaten van de school
De zorg voor de leerlingen krijgt in de eerste plaats vorm binnen de groep. De onderwijsassistenten, die ingezet worden, helpen voornamelijk bij het onderwijs in taal, lezen en rekenen. Mede hierdoor zien we goede resultaten van de toetsuitslagen van de leerlingvolgsysteemtoetsen. Daarnaast worden kinderen geholpen buiten de groep. Daarvoor wordt een hulpplan opgesteld. Voor een aantal leerlingen is de hulp ingeroepen van extern deskundigen.
8.2 Leerresultaten
De leerresultaten worden voortdurend gemeten via de toetsen van het leerlingvolgsysteem. Daarnaast werd er in groep 8 de Cito-eindtoets afgenomen. Sinds afgelopen jaar is deze vervangen door de Doorstroomtoets. De score die daarmee behaald wordt, wordt op een andere wijze weergegeven dan voorgaande jaren.
Score cito eindtoets basisonderwijs
Jaar Landelijk gemiddeld Dr. Maarten Lutherschool.
2022 534,8 539,2
2023 534,9 539,4
2024 176 180
8.3 Doublures
Het gemiddeld percentage doublures van de afgelopen vier jaar ligt binnen de norm van de inspectie.
|
Aantal leerlingen groep 3 t/m 8 |
Aantal doublures groep 3-8 |
Percentage doublures groep 3 t/m 8 |
Percentage verlengde kleuterbouw |
2021-2022 |
121 |
0 |
0 % |
0 % |
2022-2023 |
120 |
0 |
0 % |
4,7 % |
2023-2024 |
122 |
0 |
0 % |
0 % |
8.4 Verwijzingen
In het achterliggende jaar hebben de leerlingen van onze school de volgende adviezen meegekregen voor het vervolgonderwijs:
PRO : 0
VMBO BL/KL : 0
VMBO GL/TL : 5
HAVO : 5
HAVO/VWO : 5
VWO : 6
Totaal: : 21
In het schooljaar 2023 - 2024 zijn er geen leerling verwezen naar het speciaal onderwijs.
8.5 Onderwijstoezicht
De inspectie ontvangt jaarlijks de relevante scores die behaald worden bij de cito-toetsing. Daarnaast bezoekt en beoordeelt de inspectie met een zekere regelmaat de school. Zo’n vierjaarlijks onderzoek heeft in het schooljaar 2021 – 2022 plaatsgevonden. Het bezoek aan de vijf scholen met de Bijbel te Staphorst is met een voldoende beoordeeld. Met de beoordeling voldoende is het basisarrangement met vier jaar verlengd.
8.6 Kwaliteitshandboek
Een school dient zicht te hebben op eigen kwaliteit. De kwaliteit moet omschreven en toetsbaar zijn. Dat kan alleen als daar de juiste indicatoren voor opgesteld zijn met de daarbij bedoelde praktijken. Met andere woorden: wat is goede kwaliteit en wat zie je dan in de praktijk. De inspectie van het onderwijs heeft hiervoor een toezichtkader geschreven met daarbij een omschrijving van de praktijk zoals dat naar haar mening zou kunnen zijn. De school heeft haar praktijk naast het toezichtkader gelegd en daar een beschrijving van opgesteld. Er is dus een kwaliteitshandboek gemaakt met daarin een omschrijving van onze praktijk. Uit het kwaliteitshandboek blijkt op welke punten we voldoende kwaliteit leveren. Ook op welke punten er nog ontwikkeling kan of moet zijn.